W ostatnich latach obserwuje się wyraźny wzrost zapotrzebowania na specjalistów z dziedzin pedagogiki, doradztwa zawodowego, edukacji obronnej czy pedagogiki kryminologicznej. Ogromną wagę przykłada się nie tylko do eliminowania negatywnych przejawów życia społecznego, ale przede wszystkim do profilaktyki i zapobiegania wysokiemu ryzyku zagrożeń cywilizacyjnych.
Zdobyte w Uczelni wykształcenie przygotowuje absolwenta do rozpoznawania i rozwiązywania problemów edukacyjnych, psychologicznych, pracy z dziećmi i osobami dorosłymi na każdym etapie rozwoju. Misją Uczelni jest kształcenie Absolwentów z umiejętnościami interpersonalnymi, ludzi komunikatywnych, otwartych na wyzwania XXI wieku, kreatywnych, asertywnych i jednocześnie osób z dużą dozą empatii jako ważnej cechy przyszłego i obecnego pedagoga. Absolwent Wyższej Szkoły Nauk Pedagogicznych w Warszawie to osoba odważna, stawiająca czoła problemom współczesnego świata.
Specjalizacje
Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza z terapią pedagogiczną
Specjalność Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza z terapią pedagogiczną umożliwia poznanie zasad prowadzenia działań opiekuńczych i wychowawczych oraz funkcjonowania państwowego i społecznego systemu opieki wobec dzieci i młodzieży.
Studia pozwalają realizować działania z zakresu pomocy i profilaktyki społecznej oraz dają umiejętność rozwiązywania problemów społecznych, wychowawczych i dydaktycznych. Absolwent zapoznany jest również z podstawami terapii pedagogicznej i jej praktycznym zastosowaniem w profilaktyce. Program specjalności obejmuje wiedzę z zakresu pedagogiki ogólnej, psychologii, socjologii, prawa oraz wiedzę specjalistyczną z zakresu edukacji zdrowotnej, komunikacji interpersonalnej czy stymulacji rozwoju dziecka. Studenci zdobywają także doświadczenie zawodowe podczas praktyk studenckich w placówkach oświatowych, opiekuńczych i poradniach. Absolwent może podjąć pracę we wszelkiego typu placówkach opiekuńczo-wychowawczych występujących w systemie opieki nad dzieckiem (np. środowiskowe domy opieki, internaty, świetlice szkolne, zespół zajęć pozalekcyjnych, stanowisko pedagoga szkolnego). Absolwent jest przygotowany do podjęcia nauki na studiach drugiego stopnia.
Psychologia pracy i zarządzanie zasobami ludzkimi
Psychologia pracy i zarządzanie zasobami ludzkimi to specjalność dla osób zainteresowanych poznaniem i wytłumaczeniem różnych przejawów ludzkich aktywności, rozpoczynając od ich motywów, a na indywidualnych i społecznych skutkach kończąc. Pozwala odkryć mechanizmy rządzące ludzką psychiką i zrozumieć postępowanie człowieka w różnych sytuacjach życiowych, w szczególności w środowisku pracy.
Program kształcenia odpowiada na zapotrzebowania rynku i stale rozwijające się potrzeby społeczne zarówno w wymiarze lokalnym, jak i globalnym. Psychologia pracy wykorzystywana jest dziś dla celów diagnostycznych i terapeutycznych, ale jest też podstawą wielu ważnych dziedzin ludzkiej aktywności i oddzielnych dyscyplin naukowych: zarządzania zasobami ludzkimi, biznesu, marketingu (także politycznego), pedagogiki, sportu czy zarządzania kryzysowego. Bada rozwój osobowości i temperamentu, wyjaśnia relacje międzyludzkie i wpływ emocji i motywacji na podejmowane przez nas działania. Absolwenci tej specjalności mogą podjąć interesującą pracę w biznesie, administracji publicznej oraz polityce. Absolwent jest przygotowany do podjęcia nauki na studiach drugiego stopnia.
Doradztwo zawodowe i personalne
Studenci tej specjalności zapoznają się z najważniejszymi zagadnieniami dotyczącymi psychofizjologicznych podstaw poradnictwa zawodowego oraz jego rolą i zastosowaniem w systemie oświatowym.
Program studiów obejmuje również problematykę związaną z metodyką i narzędziami pracy doradcy zawodowego. Studia przygotowują do prowadzenia modułów zajęć edukacyjnych dotyczących preorientacji zawodowej uczniów, a także szkół ponadpodstawowych. Zakres przygotowania merytorycznego jest również zgodny z zakresem zadań doradcy zawodowego określonych w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach. Absolwent będzie mógł podjąć pracę w następujących typach placówek: placówki oświatowo-wychowawcze, szkoły, akademickie biura karier, poradnie psychologiczno-pedagogiczne; instytucje rynku pracy: publiczne służby zatrudnienia, Ochotnicze Hufce Pracy, agencje zatrudnienia, instytucje dialogu społecznego, instytucje szkoleniowe, instytucje partnerstwa lokalnego, centra integracji społecznej, centra pomocy rodzinie, państwowe i prywatne zakłady pracy w działach HR, szkoleń, kadrach, organizacje pozarządowe lub też rozpocząć własną działalność gospodarczą jako doradca, trener, coach kariery. Absolwent jest przygotowany do podjęcia nauki na studiach drugiego stopnia.
Pedagogika kryminologiczno-sądowa
Studia przeznaczone są dla osób zainteresowanych nauką o przestępczości, uwarunkowaniami działań przestępczych oraz prowadzeniem działalności prewencyjnej.
Absolwent posiada przygotowanie w zakresie pedagogiki, a także usystematyzowaną wiedzę o zjawiskach patologii społecznej, co pozwala mu na podejmowanie działań o charakterze wychowawczym, profilaktycznym, interwencyjnym i resocjalizacyjnym. Absolwent ma również wiedzę na temat funkcjonowania różnych środowisk wychowawczych i zachodzących w nich problemach i sytuacjach kryminogennych oraz na temat funkcjonowania instytucji wychowawczych, profilaktycznych i resocjalizacyjnych, a także o stosowaniu różnorodnych metod i technik w profilaktyce kryminologicznej. Absolwenci specjalności Pedagogika kryminologiczno-sądowa znajdą zatrudnienie na stanowisku pedagoga/wychowawcy w instytucjach nadzorowanych przez resorty spraw wewnętrznych i sprawiedliwości, tj. policji, służby więziennej, straży granicznej, straży miejskiej, jak również w wojsku lub zakładach karnych, poprawczych i innych placówkach resocjalizacyjnych. Absolwent jest przygotowany do podjęcia nauki na studiach drugiego stopnia.
Edukacja obronna i bezpieczeństwo publiczne
Absolwent studiów o specjalności Edukacja obronna i bezpieczeństwo publiczne zdobywa wiedzę w zakresie procedur bezpieczeństwa, zarządzania i kierowania zasobami ludzkimi w sytuacji kryzysowej, organizacji planów i programów przeciwdziałania i zapobiegania sytuacjom kryzysowym, zapewnienia bezpieczeństwa ludziom, mieniu i środowisku.
Posiada wiedzę pedagogiczną i psychologiczną oraz potrafi wykorzystać ją do kształtowania postaw obronnych. Wykazuje się znajomością odpowiednich przepisów prawa i struktury organizacyjnej kraju w zakresie obrony cywilnej. Studia o specjalności Edukacja obronna i bezpieczeństwo publiczne przygotowują do podjęcia zatrudnienia w rządowych i samorządowych jednostkach zarządzania kryzysowego i ochrony ludności, samorządowych zespołach reagowania kryzysowego, zakładach poprawczych i karnych, strukturach wojskowych, policyjnych, straży granicznej, straży ochrony kolei, urzędach celnych, straży pożarnej i innych jednostkach kompetentnych w sprawach obronności państwa. Absolwent jest przygotowany do podjęcia nauki na studiach drugiego stopnia.
Resocjalizacja z socjoterapią
Studia o profilu praktycznym na kierunku Pedagogika ze specjalnością Resocjalizacja z socjoterapią to niezwykle interesujący wybór, gwarantujący absolwentowi ciekawą ścieżkę kariery zawodowej, w tym w formacjach umundurowanych – policji, straży więziennej, straży pożarnej i strażach miejskich, zakładach poprawczych i wychowawczych, a pracownikom służb mundurowych i placówek społecznych, pedagogicznych i resocjalizacyjnych umożliwiający podniesienie kwalifikacji na kierunku studiów zgodnym z wykonywanym zawodem. Zajęcia dydaktyczne ukierunkowane na rozwiązywanie problemów praktycznych, badania społeczne, realizację programów i projektów profilaktycznych, kształtowanie kompetencji społecznych i osobowościowych, zdolności samoobrony, pozyskanie szerokiej wiedzy z zakresu prawa, nauk społecznych, humanistycznych i bezpieczeństwa prowadzą oprócz utytułowanych naukowców praktycy z: policji, zakładów karnych, prokuratury, sądów, ośrodków resocjalizacyjnych, itp. Studia na Resocjalizacji z socjoterapią przygotowują słuchaczy do pracy z dziećmi i młodzieżą niedostosowaną społecznie lub zagrożoną społecznie. Celem studiów jest przygotowanie wysoko wykwalifikowanej kadry do pracy w placówkach resocjalizacyjnych np. w Młodzieżowych Ośrodkach Wychowawczych, placówkach wsparcia dziennego, interwencyjnych, ośrodkach pomocy społecznej, ośrodkach kuratorskich, instytucjach i organizacjach działających na rzecz przeciwdziałania przestępczości i patologii społecznej, a także w instytucjach resortów sprawiedliwości i spraw wewnętrznych. Studia na kierunku Resocjalizacja pozwolą studentom zdobyć wiedzę w zakresie diagnozy, metodyki i terapii resocjalizacyjnej. Pozwoli to na analizowanie uwarunkowań zjawisk związanych z różnymi formami niedostosowania społecznego bądź zagrożeniami niedostosowaniem społecznym i wykorzystania odpowiednich form wsparcia społecznego oraz działań profilaktycznych i resocjalizacyjnych. Studia w zakresie Resocjalizacji z socjoterapią, zgodnie z nowymi założeniami Ministra Edukacji Narodowej dotyczącymi kwalifikacji do zajmowania stanowiska wychowawcy lub nauczyciela w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych, młodzieżowych ośrodkach socjoterapii. Studia w dziedzinie socjoterapii ukierunkowane są na rozwijanie wiedzy, a zwłaszcza praktycznych umiejętności wychowawczych i terapeutycznych za pomocą różnych form, metod i technik pracy z dziećmi i młodzieżą niedostosowaną społecznie. Studia te przygotowują absolwentów do diagnozowania niedostosowania społecznego i prowadzenia zajęć terapeutycznych (grupowych i indywidualnych) z dziećmi i młodzieżą z tzw. „grup ryzyka” (dzieci i młodzież wychowywana w rodzinach dysfunkcjonalnych, dzieci i młodzież z diagnozą zaburzeń emocjonalnych i zaburzeń zachowania). Po studiach nauczyciel i wychowawca w placówkach opiekuńczo -wychowawczych w warsztacie swojej pracy zawodowej będzie wykorzystywał metody wychowania resocjalizującego, metody pracy socjoterapeutycznej oraz elementy psychoterapii i terapii uzależnień. Absolwent studiów Resocjalizacja z socjoterapią otrzyma kwalifikacje do zajmowania stanowiska wychowawcy w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych i młodzieżowych ośrodkach socjoterapii.